Serviceavtale!

Hos Seilbåtservice får du egen serviceavtale på båten din!

Hva du får med i din serviceavtale:

  • Sommerplass /  vinterplass i isfri havn

  • Vinteropplag på land

  • Løft og sjøsetting.

  • Høytrykksspyling av skrog ink. syrevask.

  • Leie av solid krybbe/støtter

  • Vinterkonservering / vårklargjøring med sjekk og lagring av seil.

  • Motorservice.

  • Riggsjekk.

  • El-sjekk / vedlikehold av batterier

  • Rubbing og polering av skrog.

  • Rubbing og polering over fenderlist

  • Bunnstoff.

Du vil få 10% samlerabatt ved serviceavtale hos oss i tillegg som du vil bli en av Seilbåtservice sine VIP kunder. Dette vil si at du alltid vil få hjelp når du trenger, til og med  midt i høysesong!

Det er kun 30 aktive avtaler pr. sesong.

ta vare på båten din

Å eie en båt krever mye vedlikehold.

 

Ønsker du en båt du kan stole på,

må du ha en vedlikeholdsplan som følges nøye. 

Det holder ikke bare å skifte olje og filter

på motor og gir en gang i blant.

Du må også kontrollere slitedelene regelmessig.

Fungerer termostaten som den skal 

eller er det fare for overoppheting?

Åpner den for tidlig og forårsaker

ufullstendig forbrenning og soting i motoren?

 

Bli godt kjent med motorens instruksjonsbok

og følg serviceintervallene.

elektrisk

Når du ikke bruker båten,

er det bra å vite at den ligger trygt.

Viktigst er at båten ikke synker om en slange hopper av eller at det oppstår lekkasje i

gjennomføringer pga. tæring.

Det er derfor viktig at det elektriske i båten er installert riktig, slik at det ikke får gått jordfeilstrøm gjennom metaller.

 

Det blir fort dyrt hvis gir og motor har tæringsskader. En annen grunn til å ha det elektriske i orden er brann og eksplosjonsfare. Visste du at et 200Ah gelbatteri kan ha kortslutningsstrøm opp mot 3600A? 

 

Sjekk ladespenning til batteribanken og

sørg for at det ikke blir ladet feil.

Det er ikke mer enn en korrodert ledning

som skal til for at ladespenningen blir for høy

og ødelegger batteriet.

andre nyttige tips

 

Vinterkonserver motor og andre systemer når kulden setter inn. Sjekk frysepunkt på frostvæske til motoren. Ikke glem at sjøvann-, ferskvann- og septikksystemer også må frostsikres/tømmes.

 

Når våren kommer bør båten sjøklargjøres

med nye anoder og bunnstoff.

Det er også greit å inspisere skroget for plastpest og en grundig sjekk for skader rundt

kjøl og ror når båten er på land.

Det er fort gjort at ror sprekker om det har trukket til seg vann gjennom vinteren. Skal du på lengre seilaser, er det greit å sjekke rorlager og tetninger.

 

Rensing av vanntank og dieseltank gjøres før sesongen starter.

Dieseldyr på tanken kan tette filter og forårsake motorstopp når du minst venter det.